Når I gifter jer, beholder begge parter sit navn. Det er kun hvis der foretages en selvstændig ansøgning om navneændring i forbindelse med vielsen, at navnet ændres.

Det er brudeparrets eget ansvar at foretage korrekt og rettidig ansøgning. Følg derfor nedenstående vejledning:

Ansøgningen foretages digitalt på borger.dk i feltet ”Ansøg om navneændring på bryllupsdagen med NemID".  Klik her for at få adgang (men læs gerne nedenstående først). 

Ansøgning om navneændring på bryllupsdagen kræver, at brudeparret får mindst et mellemnavn og/eller efternavn tilfælles. Hvis ikke at der er tale om sådan navnefællesskab er der tale om en almindelig gebyrbelagt navneændring. Gebyret er på 500,- (2019).

Ansøgningen er gratis i op til 3 måneder efter bryllupsdagen. Hvis fristen overskrides er der også tale om en almindelig gebyrbelagt navneændring

Hvis brudeparrets navneændringer med sikkerhed skal fremgå af den vielsesattest, som udleveres på bryllupsdagen, så skal ansøgningen om navneændring være foretaget på borger.dk senest 15 dage før bryllupsdagen.

Der skal foretages én ansøgning pr. person, der skal ændre navn. Dvs. skal både brud og brudgom ændre navn, så skal der foretages to ansøgninger.

I ansøgningen skal der vælges korrekt tilknytning til navn. Hvis ansøgeren skal have navn fra sin kommende ægtefælle, skal tilknytningen "bæres af ægtefælle" vælges. 

Hvis I skal vies i en folkekirke skal i vælge "folkekirke" under "vielsesmyndighed" og angive hvilket sogn eller hvilken kirke i skal vies i. F.eks.

Hvis I skal vies på rådhus/kommunalt, skal i vælge "kommune" under "vielsesmyndighed", og angive hvilken kommune det forgår i. F.eks.

Når korrekt ansøgning er afsendt, skal ægtefællen samtykke dvs. erklære sig enig i ændringen. Samtykke foregår ved, at ægtefællen modtager en mail fra "Personregistrering.dk" med titlen "vedr. navneændring". Mailen indeholder et link med adgang til samtykke. Linket er aktivt i 14 dage. Samtykke kan IKKE foretages i samme browser som selve ansøgningen er foregået i. Luk derfor browseren og åben en ny eller genstart computeren før der samtykkes. 

Navneændringen sagsbehandles (ikke af kommunen men) af personregisterføreren i jeres bopælssogn. Hvis I bor i Rødovre sogn, er det altså personregisterføreren i Rødovre sogn der behandler jeres ansøgning om navneændring - også selv om I f.eks. skal giftes i Ballerup kirke eller på Rødovre rådhus. Spørgsmål vedrørende navneændring på bryllupsdag skal derfor altid rettes til jeres bopælssogn.

Navneændringen skal overholde navneloven. Se mere om det her på vores side om navneændring. De mest benyttede regler er. at I kan:

  • tage den enes efternavn begge to (men man kan kun have ét efternavn)
  • i de fleste tilfælde, tage den enes mellemnavn begge to (man kan godt have flere mellemnavne)
  • tage begge parters efternavne og forbinde dem med bindestreg
  • tage nye mellem- eller efternavne, men der skal ofte kunne dokumenteres slægtsmæssig tilknytning til navnet (fra f.eks. forældre eller bedsteforældre)

Under vielsen i Rødovre kirke, modtager I en vielsesattest med jeres nye navne. Selve navneændringen træder i kraft få dage efter vielsesdato. Offentlige myndigheder, der trækker oplysninger fra CPR, fx SKAT, får automatisk besked om jeres navneændring. I får også automatisk og gratis tilsendt sundhedskort (tidl. Sygesikringskort) fra kommunen. I skal selv sørge for f.eks. fornyelse af pas og andre identitetspapirer.